MVO Jaarverslagen 2019-2022 Heigo  |  De naakte waarheid over onze bedrijfskleding en PBMs


3

Due Diligence


Due Diligence is het onderzoek dat wij doen om de daadwerkelijke en mogelijk negatieve impact van ons handelen te identificeren. Daarnaast willen wij deze mogelijke impact voorkomen, deze verminderen en tegelijkertijd willen wij verantwoording afleggen hoe wij omgaan met deze geïdentificeerde risico’s. 

In de jaarlijkse Due Diligence-cyclus worden vragen gesteld en beantwoord gebaseerd op de onderstaande 5 stappen:

1

Due Diligence

2

Inzicht in keten, materialen en processen

3

Risico-analyse t.a.v. mensenrechten, milieu en dierenwelzijn

4

Doelstellingen en acties o.b.v. risico-analyse

5

Stakeholderconsultatie, evaluatie en communicatie

Convenant voor Duurzame kleding en Textiel

In 2017 ondertekende Heigo het Convenant voor Duurzame Kleding en Textiel. Met deze ondertekening neemt Heigo haar verantwoordelijkheid op het gebied van MVO, gebaseerd op de OESO-richtlijnen en de UNGP’s (UN Guiding Principles on business and Human Rights).

Voor Heigo betekent dit dat wij de mogelijke impact van onze activiteiten niet alleen in kaart brengen bij ons eigen productiebedrijf maar dit vervolgens ook willen inventariseren bij de toeleveranciers in deze keten. 

Het gaat hierbij om de identificatie van arbeids- en milieugerelateerde onderwerpen zoals mensenrechten, arbeidsomstandigheden in de productieketen en wat hiervan de impact op het milieu is. 

Heigo heeft het Convenant ondertekend omdat wij ons als producent van bedrijfskleding bewust zijn van onze verantwoordelijkheid en daarmee niet alleen werken aan een duurzamere collectie maar ook aan een duurzamere productieketen. 

Dat kunnen wij als Heigo niet alleen en we doen dat dan ook in samenwerking met andere bedrijven die een hoge prioriteit geven aan een eerlijke en verantwoorde manier van werken. Zo is Heigo eveneens aangesloten bij de Fair Wear Foundation.

De 9 IMVO-thema’s van het Convenant

1

Discriminatie en gender

2

Kinderarbeid

3

Gedwongen arbeid

4

Vrijheid van vakvereniging

5

Leefbaar loon

6

Veilige en gezonde werkplekken

7

Grondstoffen

8

Watervervuiling en gebruik chemicaliën, water en energie

9

Dierenwelzijn

Fair Wear Foundation (FWF)

Heigo is sinds 2005 lid van de Fair Wear Foundation en zet zich samen met hen in voor goede arbeidsomstandigheden in landen waar kleding wordt gemaakt voor de Nederlandse en de Europese markt. FWF werkt samen met verschillende brancheorganisaties, vakbonden en de Schone Kleren Campagne. Bedrijven die bij FWF zijn aangesloten committeren zich aan het verbeteren van deze arbeidsomstandigheden met name bij leveranciers in de confectie-industrie. 

De FWF beschikt over een eigen monitoring- en verificatiemethode om toe te zien op de implementatie van de gedragscode en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. In de jaarlijkse Brand Performance Check wordt Heigo beoordeeld op deze aspecten en voor 2019 heeft Heigo een score behaald van ‘good’! 

De Fair Wear Foundation Gedragscode is gebaseerd op de afspraken van de ‘International Labour Organisation’ (ILO) en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. 

De FWF beoordeelt de arbeidsomstandigheden door het uitvoeren van audits en baseert zich op de ILO-standaarden. In 2019 heeft de FWF ook de productielocatie in Bulgarije geauditeerd. De samenwerking met FWF is gebaseerd op volledige transparantie. Om op het gebied van sociale omstandigheden de benodigde stappen te kunnen zetten is deze transparantie van groot belang. 

De resultaten uit deze audit gelden als uitgangspunt voor verbeterplannen. Hieruit voortvloeiende acties krijgen hun prioriteit waarbij een planning gemaakt wordt met bijbehorende deadlines. Zo worden ook andere leveranciers in de keten objectief gemonitord. 

Heigo kiest er om die reden voor om alleen zaken te doen met bedrijven die door FWF geauditeerd worden. Door het auditen van de FWF worden verbeterpunten aangereikt die ook voor ons eigen productiebedrijf aanleiding kunnen zijn om zaken te verbeteren.

Met het uitvoeren van een jaarlijks Due Diligence proces wordt met de identificatie van een negatieve impact een ontwikkeling geïnitieerd naar een mogelijk positieve impact. Met dit jaarlijks terugkerende programma borgt Heigo haar MVO-beleid, bewaakt het haar eigen MVO-doelstellingen en kan het op deze manier corrigerende maatregelen nemen waar nodig.
Eigen productie, eigen merk, eigen verantwoordelijkheid

Heigo heeft een unieke positie in de markt: naast leverancier van werkkleding, veiligheidsschoenen en PBM’s, is Heigo ook producent van haar eigen Made-To-Match werkkleding. Heigo heeft als fabrikant niet alleen om die reden gekozen voor haar lidmaatschap van de FWF. Heigo werkt alleen samen met fabrikanten die zich committeren aan de FWF Code of Labour Practice. FWF controleert ter plaatse de arbeidsomstandigheden van de verschillende productielocaties. Denk hierbij aan controle op vrije keuze van arbeid, vrijheid van vakvereniging, kinderarbeid, discriminatie, geen overmatig overwerk, een leefbaar loon en veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Met de keuze van Heigo voor de Fair Wear Foundation bedraagt om die reden het monitoringspercentage door de FWF bij deze fabrikanten inmiddels 97%. 

Heigo neemt haar eigen verantwoordelijkheid en onderhoudt de contacten met deze fabrikanten en spreekt met hen de verbeterplannen door o.b.v. gesignaleerde omissies. Daarbij zijn de audits van FWF voor Heigo het uitgangspunt.
Pagina 5 van 11
Share by: